U kent het wellicht ook wel, er belt en klant aardig teleurgesteld in zijn provider want hij kan niet binnen bellen.
Telefoongesprek met een klant waaraan ik niks heb verdient maar wel heb geholpen. (fijn gevoel)
De klant stelt zich netjes voor aan me en verteld dat hij in Barneveld woont maar ondanks dat er een zendmast zowat om de hoek staat, hij toch echt niet binnen kan bellen. Terwijl ik de klant aan de telefoon heb vraag ik hem om zijn postcode en voer deze in op de site waar alle zendmasten worden vermeld en inderdaad de klant heeft gelijk de zendmast van zijn provider staat 200 meter van zijn woning.
Maar hoe kan dat nou, is zijn telefoon stuk of zijn huis super geïsoleerd? wat is er toch aan de hand?
– Ik stelde hem de volgende vragen zoals wat voor telefoon heeft u?
zijn antwoord was een Iphone.
– Welke provider heeft u?
zijn antwoord was dat hij met zijn familie al verschillende providers had geprobeerd maar niet hielp het ontvangst bleef onder de 2 puntjes en bellen was dus een drama tenzij hij naar buiten liep.
– Ik vroeg hem omdat we in het beroep van het verkopen van GSM versterkers zitten en we tenslotte via het verkopen van deze signaalversterkers of het ontvangst als hij buiten staat wel goed is?
de klant antwoorden met. Nee ook niet.
Mijn eerste response was dat wij geen oplossingen kunnen bieden.
Toen vroeg ik na kort bij mezelf ten rade te gaan wat er op zijn telefoon stond qua verbinding! De klant gaf aan 4G…(LTE)
Ik legde hem uit hoe hij zijn telefoon kon terugschakelen naar 3G of zelfs 2G. hij schakelde eerst zijn Wifi uit en toen 4G roaming.. en zie daar 3 puntjes ontvangst en in zijn display van zijn Iphone stond nu *GPRS
Wat is er nou gebeurt?
De telecom providers hebben een nieuwe 4G mast bij de klant in de buurt geplaatst maar deze is te ver weg voor deze klant zijn lokatie. Maar omdat de smartphones welke 4G ondersteunen automatisch naar de hoogste frequentieband schakelen in dit geval dus 4G met heel slecht ontvangst. Had de klant dus geen bereik meer totdat hij handmatig zijn telefoon naar 3G terugzetten. Toen kon hij weer bellen met 3 puntjes ontvangst binnen.
Conclusie
De klant is geholpen en gaat kijken of hij toch geen 5 puntjes in zijn woning nodig heeft en dan alsnog een Mobiel signaalversterker besteld bij ons maar voor nu kan hij gewoon weer inpandig bellen.
Het geeft toch een fijn gevoel als je zonder direct winstdoel een blijde klant krijgt ook als is het nog geen klant technisch gezien.
*General Packet Radio Service. General Packet Radio Service (GPRS) is een techniek die een uitbreiding vormt op het bestaande gsm-netwerk. Met deze technologie kan op een efficiëntere, snellere en goedkopere manier mobiele data verzonden en ontvangen worden.